Přes 1,6 milionu nabídnutých míst. První rok BlaBlaCaru v ČR

Přes 1,6 milionu nabídnutých míst. První rok BlaBlaCaru v ČR

Je tomu rok, co celosvětová platforma zprostředkující spolujízdu BlaBlaCar vstoupila na český a slovenský trh. Během prvního roku si členové BlaBlaCar v Česku a na Slovensku navzájem nabídli 1 682 217 volných míst ke svezení, přičemž součet nabízených tras činí bezmála 136 milionů kilometrů.

Je tomu rok, co celosvětová platforma zprostředkující spolujízdu BlaBlaCar vstoupila na český a slovenský trh. Během prvního roku si členové BlaBlaCar v Česku a na Slovensku navzájem nabídli 1 682 217 volných míst ke svezení. Součet nabízených tras činí bezmála 136 milionů kilometrů – tedy téměř jako vzdálenost od Země na Slunce. Služba již několik let úspěšně funguje v celkem 22 zemích světa a umožňuje řidičům podělit se o náklady na cestu.

Češi si při spolucestování důvěřují

Těší nás, že čeští cestující důvěřují nejen službě, ale i navzájem řidičům a spolujezdcům. To dokládá i fakt, že za první rok působení v České republice bylo nabídnuto celkem 1 682 217 volných míst ke svezení.
- Pavel Prouza, Country Manager BlaBlaCar pro Českou republiku a Slovensko

Za první rok působení BlaBlaCar v České republice se Češi přepravili na 41 700 různých trasách napříč republikou. Nejčastěji vyjíždí řidiči z Prahy. Mezi nejžádanějšími trasami v uplynulém roce figurovaly tradičně Praha-Brno, Praha-Plzeň a Brno-Olomouc. Stále častěji lidé službu využívají i mezinárodně, typicky do nejbližších slovenských a německých měst. Nejčastěji pak na trase z hlavního města do Bratislavy, Norimberku a Mnichova. Výsledky za minulý rok potvrzují, že cestující využívají službu spíš na delší vzdálenosti. Průměrná délka trasy činila v loňském roce 197 km, což zhruba odpovídá jízdě z Brna do Prahy, jedné z 5 nejpopulárnějších tras.

Před Vánocemi, kdy lidé bez předchozí rezervace často marně hledají spoj, kterým by se dostali domů na svátky, zažila spolujízda nebývalý nápor. Přes sdílenou platformu se během předvánočního týdne uskutečnilo téměř 11 tisíc jízd z nebo do Prahy, oproti například běžnému týdnu v březnu, kdy bylo jízd okolo sedmi tisíc.

Aplikace BlaBlaCar zvyšuje důvěru mezi řidičem a spolucestujícími navzájem. Přes službu se přepravují jen registrovaní členové. Prostřednictvím jejich profilu, který obsahuje fotku, hodnocení a zkušenosti ostatních cestujících z předchozích jízd nebo například napojení na jiné sociální sítě. Všechny tyto informace dodávají uživatelům větší důvěryhodnost a jistotu při sdílení cesty. 
- Pavel Prouza

Studie Trust Age, připravená společností BlaBlaCar ve spolupráci s New York University, ukázala, že uživatelům této sdílené služby s úplným profilem věří ostatní uživatelé zhruba o 30 % více než například kolegům z práce nebo svým sousedům.

Dostupná a společenská

Češi jsou známi svoji šetrností – proto nepřekvapí, že uživatele na sdílené dopravě nejvíce láká kombinace ceny a rychlosti. Z průzkumu mezi uživateli spolujízdy vyplynulo, že v uplynulém roce bylo pro 61 % cestujících toto kritérium nejdůležitější. Řidiči pak nabídnutím volných míst v autě ušetří až 70 % nákladů na cestu.

Co se týče průměrného věku, využívají službu na obou stranách nejčastěji lidé okolo třicítky. Řidiči bývají zpravidla starší – 32 let, pasažéři pak v průměru okolo 28 let.

Kromě toho, že spolujízda šetří čas a peníze, jedná se rovněž o společenskou událost. Potvrzuje to fakt, že podle průzkumu společnosti BlaBlaCar, více jak tři čtvrtiny (77 %) cestujících si během spolujízdy rádo povídá s řidičem nebo ostatními spolucestujícími.

narozeniny blablacaru

Budoucnost spolujízdy

Myšlenka sdílené dopravy BlaBlaCar vznikla před lety ve Francii, když se její zakladatel Fred Mazzella nemohl dostat na Vánoce domů, protože všechny běžné spoje byly beznadějně vyprodané.

Webová a mobilní platforma umožňuje řidičům nabídnout na již naplánované meziměstské trase volná místa v autě, čímž cestující a řidič sdílejí náklady. Liší se tak od platforem typu taxi, které jsou provozovány čistě za účelem zisku a v rámci měst. Nebo od stopování, oproti kterému poskytuje větší bezpečí a jistotu.

Vstupem na český a slovenský trh BlaBlaCar rozšířil své působení na 22 zemí po celém světě. Komunita čítá už 40 milionů členů. Celosvětové výsledky BlaBlaCar ukazují, že každý měsíc vzroste počet uživatelů o 1,5 milionu nových členů a čtvrtletně tato služba přepraví 12 milionů cestujících.

Podle údajů Eurostat 2012 až 75 % aut na silnicích je obsazeno pouze řidičem. Zdokonalováním systému spolujízdy plánuje BlaBlaCar v blízké budoucnosti co nejvíce optimalizovat využití volných kapacit a snížit tak ekologickou zátěž automobilové dopravy.

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte politikou cookies

Nabídni jízdu